
Aegon - Integratie Consultant ESB
Analyse, ontwerp, begeleiden van realisatie en beheer voor Enterprise Service Bus - Aegon Integratie Laag (AIL)
Technologies:
Aegon Integratie Laag - AIL
Project Overview
Aegon Integratie Laag, afgekort AIL, was de enterprise service bus van Aegon. Gestart om volgens een Service Oriented Architectuur (SOA) diensten, functies en informatie op een generieke manier te ontsluiten voor de hele organisatie. Hierbij werd een Canoniek Data Model (CDM) gehanteerd om de complexiteit van verschillende contract administraties te verbergen en over de hele organisatie op één manier over gemeenschappelijke concepten zoals klant, dienst en product te kunnen praten.
De architectuur bestond uit Mediation Services, Business Services en Process Services.
- Mediation Services vertaalden de applicatie specifieke functies en interfaces naar generieke herbruikbare functies qua datamodel en techniek.
- Business Services leverden met de mediation services als bouwblokken generieke functies
- Process Services konden complexe diensten als workflows eventueel met handmatige processstappen leveren
In deze rol heb ik vele projecten door heel de organisatie geholpen met services om hun diensten mogelijk te maken via het ESB platform. We begeleidden projecten met requirements analyse, ontwerp van nieuwe services tot en met de realisatie en beheer hiervan.
Mijn Aegon
Rond 2010 is Aegon een intiatief begonnen om zelf directe kanalen voor klant op te zetten, met een MijnAegon web portaal en uiteindelijk een MijnAegon Mobiele App. Deze apps werden direct gevoed door de services van de AIL, hier zat enkel een reverse proxy tussen die als CIAM broker fungeerde om de authenticatie voor de services te regelen. Services gebruikten een IBM specifiek LTPA token om de gebruiker te identificeren en handelden fine grained autorisatie af door de rol en rechten van de gebruiker op de op te vragen informatie te bepalen.
Ik ben actief betrokken geweest bij de verschillende oplossingen in de functies die voor dit mechanisme zorgden. We konden dynamisch rollen bepalen van gebruikers op contracten en op die manier bepalen of zij de informatie mochten inzien of muteren met de ESB functies. Rollen konden bijvoorbeeld zijn verzekeringnemer, verzekerde, deelnemer, contracthouder, aanbrengend of beherend adviseur, gemachtigde, begunstige, dienstverlener, enz, enz.
De AIL is één van de steunpilaren geweest waar de MijnAegon omgeving op werd gebouwd.
Circuit breaker patroon
De AIL koppelde met heel veel verschillende backends en soorten technologie. Het gebeurde regelmatig dat backend systemen niet antwoorden door allerlei redenen. Al dan niet gepland onderhoud of andere problemen in de ketens. Antwoorden op verzoeken vanuit online omgevingen bleven uit en het technische platform was niet in staat om de opstapelende aantallen onbehandede berichten af te handelen. Hierdoor gebeurde het te vaak dat de gehele ESB omgeving onstabiel werd en niet meer in staat was om enig bericht af te handelen.
Ik heb een circuit breaker patroon ontworpen dat ervoor zorgde dat systemen die niet meer antwoorden, automatisch werden afgesloten en verzoeken niet meer werden doorgezet naar die betreffende systemen. Op die manier werd het probleem gelimiteerd tot de betreffende backend systeem en werd de rest van de dienstverlening van de ESB niet geraakt.
Dit zorgde voor een aanzienlijke verbetering in de algemene beschikbaarheid van de Service Bus.
Platform upgrade
De upgrade van het IBM WPS platform was geen in-place update van de installatie. Het was een kwestie van een nieuwe versie deployen en dan 1 voor 1 alle services compileren voor de nieuwe versie en deployen. Voorgaande versie upgrades die als big bang update waren uitgevoerd, kwamen mij erg onhandig over en is mijn inziens met veel gedoe voor de afnemers van de services gepaard gegaan.
De laatste versie upgrade van het platform heb ik een andere plan van aanpak opgesteld, waarbij de nieuwe omgeving werd opgebouwd naast de oude. We konden zelf afnemers van services via loadbalancer configuraties migreren van het oude platform naar het nieuwe. De afnemers van de services hebben naast regressie testen op ons verzoek geen impact ondervonden van deze aanpak.
Impact
- Vele projecten geholpen met informatie voorzieneing of het beschiikbaar stellen van nieuwe functies
- MijnAegon mede mogelijk gemaakt door middel van nieuwe services en een fine-grained autorisatie aanpak
- Een van de belangrijkste redenen van instabiliteit van de gehele ESB opgelost
- Alternatieve platform upgrade strategie opgesteld waardoor deze zonder impact voor afnemers uitgevoerd kon worden
Technologie stack
IBM Enterprise Service Bus (ESB), IBM Websphere Process Server (WPS), Webseal, LTPA, Java, BPMN, F5 Load Balancer
Alle projecten
Klaar om te starten?
Laten we bespreken hoe ik uw organisatie kan helpen. Ik ga graag met u in gesprek over de mogelijkheden.