
ANWB - Solution Architect Cardata Backbone
Opzetten van een nieuw platform om alle smart mobility initiatieven binnen ANWB Hulpverlening te ondersteunen
Technologies:
ANWB - AWS Solution Architect Smart Mobility
Project Overview
Als Solution Architect voor het Cardata Backbone team, heb ik technisch leiding gegeven aan het opzetten van een nieuw platform om op afstand data uit voertuigen te verkrijgen bij hulpverlenings verzoeken. Door het aanmeldings proces voor de klanten te automatiseren en te verbeteren, hebben we de conversie ratio van voertuigen die succesvol aangesloten konden worden verhoogt.
Het aanluiten van nieuwe voertuigen stond in de kinderschoenen. Klanten kregen een formulier voorgeschoteld die hen het hemd van het lijf vroeg over details die we allang wisten of waarvan de meeste mensen geen idee hadden.
Jij wel eens gehoord van een VIN? Of heb jij het bouwjaar van je auto paraat? 🤔🤓 Ook al is het antwoord ja, moet je voorstellen als je met pech en stress langs de kant van de weg staat en je krijgt dit soort vragen. 🤯
We hebben het intake proces verbeterd door automatisch data vanuit het lidmaatschap van de klant, de intake van het pechgeval en voertuig registratie databases te gebruiken.
Hierdoor hoeven we de klanten alleen nog maar toestemming te vragen via het systeem van de fabrikant van hun voertuig. Alles werd verder volledig automatisch afgehandeld via serverless workflow oplossingen van AWS, Step Functions.
Deze voertuigdata wordt ingezet om een betere hulpverlening te kunnen bieden aan de leden van de ANWB. Denk hierbij aan zaken die mogelijk op afstand via de telefoon opgelost kunnen worden. Of wanneer gezien wordt dat een onderdeel kapot is, kan de wegenwacht dit onderdeel mee kan nemen voordat hij naar het pechgeval rijdt. Of in het ergste geval kan geconstateerd worden dat dit probleem niet aan de weg verholpen kan worden. Dan kan er direct een sleepwagen gestuurd worden, zonder dat de klant eerst tevergeefs op een wegenwacht moet wachten.
Impact
- Door het automatiseren van het intake proces voor nieuwe voertuigen hebben we de conversie van succesvolle connecties met voertuigen aanzienlijk verhoogt.
- Er wordt een veel gebruiksvriendelijker proces aan de klant geboden doordat er geen informatie gevraagd wordt die de klant niet paraat heeft of wat de ANWB al weet.
- Door op afstand voertuig data te analyseren kan de ANWB efficientere hulpverlening bieden. Dat is goed voor de ANWB, maar ook voor de klant.